Главная » Статьи » Avtoolam |
Бир цилиндрли 4 тактли двигателларда тирсакли вал бир текисда айланмайди (кенгайиш тактида тезрок, сиқиш тактида секинрок), шунинг учун тирсакли валга махкамланадиган маховик катта инерция моментига эга булиши керак. Куп цилиндрли двигателларда тирсакли вал нисбатан бир текисда айланади, чунки турли цилиндрдаги ишчи йуллар (кенгайиш такти) бир вактда бажарилмайди. Двигателда канча купрок цилиндрлар булса, тирсакли вал шунчали текисрок айланади. Куп цилиндрли двигателларда КШМ деталларига таъсир киладиган юкланиш бир цилиндрли двигателга нисбатан равонрок узгаради. Куп цилиндрли двигателда цилиндрлар куйидагича жойлаштирилиши мумкин (5-расм): - бир катор тик жойлашган; - икки катор "V" симон жойлашган; - бир-бирига нисбатан 1800 буйича горизонтал жойлашган, яъни поршенлар бир-бирига карама-карши харакатланади; - цилиндрлари тик укга бурчак остида жойлашган двигателлар. Куп цилиндрли двигател бир текис ишлаши учун цилиндрларда содир буладиган кенгайиш тактларни кетма-кетлиги тирсакли вални хар тенг айланиш бурчагида бажарилиши керак. Двигател цилиндрларида кенгайиш тактини бажарилиш кетма-кетлиги двигател цилиндрларини ишлаш тартиби деб аталади. Бир каторли турт цилиндрли двигател – умумий тирсакли валда турт цилиндр бирлаштирилган деб фараз килсак булак тирсакли вал кривошипини икки чаккадаги тирсаги бир томонга, икки уртадаги тирсаги эса карама-карши томонга йуналтирилган. Тирсакли вал тирсаклари бундай жойлашган булса поршенлар цилиндрлар ичида бир йуналишда жуфт харакатланади ва уларни ишлаш тартиби 1-3-4-2 ёки 1-2-4-3 булиши мумкин. Ушбу тартибида ишлайдиган турт тактли турт цилиндрли двигателларда тактларни бажариш тартиби 1 жадвалда курсатилган. 4 цилиндрли, ишлаш тартиби 1-3-4-2 булган двигателларда тактларни бажарилиш кетма-кетлиги.
4 цилиндрли трактор двигателларида одатда 1-3-4-2 ишлаш тартиби кулланилади, айрим 4 цилиндрли автомобил двигателларида хам 1-3-4-2 ишлаш тартиби кулланилиши мумкин, масалан, Москвич 2140, ВАЗ туркумидаги автомобиллар двигателларида. 1-2-4-3 ишлаш тартиби асосан автомобил двигателларида кулланилади (УАЗ, ГАЗ-3102,ГАЗ-2410). Каторли 6 цилиндрли двигателларда номи бир булган тактлар цилиндрларни ишлаш тартибига караб тирсакли валнинг хар 1200 бурилганида содир булади.Тирсакли валнинг тирсаклари жуфт булиб уч текисликда бир-бирига нисбатан 1200 бурчак остида жойлашади. Масалан, агар тирсакли валнинг олд томонидан караганида биринчи ва олтинчи тирсаги юкорига караб турган булса, унда иккинчи ва бешинчи тирсаклари чап тараф пастга, учинчи ва туртинчи тирсаклари эса унг тараф пастга караган булади. Каторли олти цилиндрли двигателлар ЗИЛ-157 ва ГАЗ-52-04 автомобилларда ва Т-4А занжирли тракторда урнатилиб 1-5-3-6-2-4 тартибда ишлайди.Катор жойлапшган олти цилиндрли двигателларда факат иккита цилиндр бир вактда бир хил чекка нуктага келади. Бу двигателларда илгарилама-кайтма харакатланаётган массалар инерция кучлари бир-бирини мувозанатлаштиради. “V” симон жойлашган олти цилиндрли дизеллари МАЗ хамда КрАЗ автомобил двигателларида урнатилади. Ушбу русумли двигателлар 1-4-2-5-3-6 тартибида ишлайди. “V” симон жойлашган саккиз цилиндрли двигателлар КамАЗ-5320 автомобилида урнатилиб, двигател 1-5-4-2-6-3-7-8 тартибида ишлайди. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Просмотров: 1544 | |
Всего комментариев: 0 | |