Главная » Статьи » Iqtisod va Moliya |
Аввало солиқлар тизими ва солиққа тортиш тизимининг фарқини билиб олиш зарур. Солиқлар тизими моҳияти жиҳатдан бир хил, ўзаро боғлиқ бўлган ва марказлашган пул фондига ҳамда бошқа давлат фондларига тушадиган солиқ турларининг йиғиндисидир. Қонун чиқарувчи идоралар томонидан белгиланган ва ижрочи идоралар томонидан ундириладиган солиқларнинг ташкил этиш усуллари, элементлари ва тамойиллари йиғиндисига солиққа тортиш тизими дейилади. Ўзбекистоннинг солиққа тортиш тизими ўз мазмунига кўра солиқ элементлари, уларни ташкил қилиш тамойиллари ва усулларини ўргатади. Солиқ элементларига солиқ субъекти, объекти, манбаи, ставкаси, солиқ бирлиги, имтиёзи, солиқ оғирлиги (солиқ юки) каби тушунчалар киради.
Солиқ имтиёзлари бугунги кунда 3 хил тури мавжуд:
Агар солиқ тўловчи солиқларни тўғри тўлаган бўлса, унга солиқ оғирлиги мос келади. Лекин баъзи корхоналарда эгри солиқлар бўлиб, унинг ҳуқуқий тўловчилари корхона ҳисоблансада, солиқ оғирлиги истеъмолчи, яъни аҳоли зиммасига тушади. Охирги истеъмол қилувчилар аҳоли ҳисобланади. Бу ерда эгри солиқлар ҳисобига аҳолининг реал даромадларини бироз бўлсада, пасайиш ҳоллари учрайди. Солиқ оғирлигини макродаражада, соҳалар бўйича ва микродаражада аниқлаш мумкин. Солиқларнинг функциялари уларнинг моҳиятини амалиётда ҳаракат қилаётганлигини кўрсатади. Шундай экан, функция доимо яшаб, солиқ моҳиятини кўрсатиб туриши зарур. Бугун пайдо бўлиб, эртага йўқ бўлиб кетадиган ҳолатлар солиқ функцияси бўла олмайди. Демак, категория функцияси доимий, қатъий такрорланиб турадиган воқеъликни ифодалайди. Шундай услубий ёндашишидан келиб чиқиб солиқлар функциясини аниқлаш керак. Функция ва вазифани фарқига бориш зарур. Функция – доимийдир, вазифа эса ўткинчидир. Солиқларнинг функциялари масаласида катта баҳслашувлар мавжуд, лекин ягона бир фикрга келинган эмас. Кўпчилик иқтисодчилар солиқларга фискаль, бошқарувчи, рағбатлантирувчи, назорат функциялари хос деб таъриф беришади. Бугунги кунда солиқларнинг фискаль, тақсимлаш ва назорат функциялари мавжуд. Солиқларнинг фискаль функциясида ҳақиқатдан ҳам солиқлар хазинага тушади. Бу воқеълик кўзга яққол кўриниб турганлигидан амалиётчилар шу функцияга тирмашиб олишган, яъни чуқурроқ фикр юритсак, яратилган ички ялпи маҳсулот қиймат ёки корхонадаги даромадларни аввал тақсимламасдан туриб, уларни тўғридан-тўғри бюджетга ўтказиб юбориш ҳолати бўлмайди. Аввало ишлаб чиқаришда ишлаб чиқарувчиларнинг манфаатдорлигини таъминлаб, сўнг даромаддан бир қисмини хазинага олиш зарур. Шунинг учун хазина функциясини тўлиқ ва кенг маънода тақсимлаш функцияси десак тўғри бўлади. Солиқларнинг назорат функцияси ҳақиқатдан ҳам доимий ҳаракат қилади. Лекин, бу функция тақсимлаш функцияси билан ёнма-ён туриб даромадларни тўғри тақсимланаётганлигини, солиқларнинг тўғри ва ўз вақтида тушаётганлигини назарий жиҳатдан назорат қилади. Назорат функцияси солиқ идоралари ишининг ривожланиш асосидир.
| |
Просмотров: 2651 | |
Всего комментариев: 0 | |