Главная » Статьи » Madaniyat va sa'nat |
Хар қандай шароитда хам барча миллат ва халклар узининг маънавий эхтиёжларини кондиришга мухтожлик сезади. Маънавият — инсон учун мавжудлих белгиси. Маънавий бойлик — у ёки бу миллатни бошка этник бирикмалардан узига хослигини билдирувчи, англатувчи мухим омиддир. Маънавияти йук халкнинг узи йук. Шу билан бирга хар бир халк маънавияти хам бир хил даражада эмас. Шу уринда мамлакат юртбошисининг «биз халкни номи билан эмас, балки маданияти, маънавияти оркшги биламиз, тарихнинг таг-томиригача назар ташлаймиз, — деган фиколарида жуда мантик ва маъно бор. Бирок шуролар мустабид тизими шароитида узбек мишшй маданияти хаддан ортик даражада куп зағар курди. Барча мустамлакачилик каби коммунистик мафкура маддохлари хам узбек халкини кул килиш учун энг аввало шу халкнинг миллий маданиятини йук килишга зур бердилар. Таъкид этиш жоизки, маънавий маданияти юксак унинг илдизлари бакувват халкнинг ижтимоий онгидан шу халк маданиятини хеч качон тамомила йук килиш мумкин эмас. Тугри мустамлакачиликлар натижасида узбек маданиятига катта зағар етказилди, унинг маънавий илдизларини каркиб ташлашга уринилди. Лекин улар бунинг уддасидан чика олмадилар. Узбек халки катта йукотишларга карамасдан узлигини, уз миллий маданиятини саклаб кола билди. Бунга якин ва узок тарих гувохдир. Эндиги вазифа - маънавий хаётдаги барча йукотшпларнинг урнини коплашдан иборат булди. Бу нарса халклмизнинг маънавият ва маърифатга мухтожлиги ва унинг танкдслиги билан белгиланди. Кишининг узлигини англаши, уз шаънини химоя кола олиши ва барча ёмонликлардан узгош тия олиши учун ориф булмоги, калбининг тубида, жиндай булса-да, маърифат шамчирога ёниб турмоги лозим. Ана шунда одам гунохдан хазар килиш, барча неъматлардан акл-идрок ва инсоф доирасида фойдаланиш йулини тугади. Ножуя хатти-харакатлари учун тавба-тазарруф килиш зарурлигини англай бошлайди. Узбек халки айнан шу йулдан борди, уз миллий-тарихий, мадании меросига содиклигини курсата билди. Бу эса мустамла качиликлар даврида йукотилган, тапталанган изданий меросни тиклаш, узлигини англашга булган рагбатни уйғотди. Истиклол йитыарида узбек мадании хаёти уйгонди, жонланди ва узининг бутун мавжуд буй-бастини курсата билди. Театр, мусика санъати ривожланиши, мадании алокалар кенгайди, маданий-маърифий муассасалар фаолияти такомиллашди, музейларнинг ижтимоий-маърифий ахамияти ошди; миллий адабиёт равнак топди. Айникса, театр санъатининг ривожи гуллаб яшнади. Бу бежиз эмасди, зеро мустамлакачилик даврида театрлар коммунистик мафкуранилг хизматкорига айланган, сиёсий максадларнипша бажармоқчи кучга айланган эди.Шу аснода асо-сии эътибор репертуар масаласини хал этиш, томошабинларии бездирадиган сахна асарлари урнига уларнинг маънавий-ижтимоий эхтиёжларини кондирувчи спектаклларни фукаролар Хукмига хавола этишга асосий эътибор каратилди. Хозирги шароитда Узбекистонда фаолият курсатаётган 36 та драматик мусикали драма ва комедия, опера ва балет, куғирчок театрлари ана шундай вазифаларни бажардилар. 1998 йил 26 мартда Узбекистон Республикаси Президента И. Каримовнинг «Узбекистон театр санъатини ривожлашириш туғрисида»ги Фармони эълон килинди. Унта биноан, Узбекистон томоша санъатининг куп асрлик анъаналарини урганиш, бойитиш ва таргиб килиш, театр санъатини хар томонлама ривожлантириш, унинг моддий базасини янада мустахкамлаш, мамлакатимизда маънавий-маърифий ислохотларни амалга оширишда театр арбобларининг фаол катнашишини таъминлаш, республика Маданият ишлари вазирлиги театр ташкилотлари негизида ва театр арбоблари уюигмасида балиий замонавий сахнабоп асарлар яратиш максадида Маданият ишлари вазирлиги тизимида ва театр ижодий ходимлари уюшмаси кошида «Узбектеатр» ижодий-ишлар чикариш бирлашмаси ташкил этидди. Узбектеатр бирлашмаси узининг театр ташкилотлари хамда минтакавий булимига эга булиб, мулкчилик шаклларидан ва кандайдир муассасага идоравий дахлдорлигидан катьи назар мамлакатдаги барча давлат театрлари, театр студияларида халк Петербург музейларига ташиб кетилди. Миллий узликни ан-глашда бундай ёдгорликларнинг ахамияти катта эканлигини эътиборга олиб, мустамлакачилар иложи борича улар ижтимоий-маданий ахамиятни камчитишга харакат килдилар. Аммо, мустакиллик бундай жирканч сиёсатга бархам берди. Истиклолнинг дастлабки даврлариданок музейлар, куриқхоналарнинг урни ва ролини белгилаб беришга алохида ахамият берилди. Маълумки, хозирда биргина Маданият ишлари вазирлиги тизимида турли сохалар буйича 68 та музей мавжуд булиб, булар 21 талкашунослик 10 та бадиий, 14 та мемориал, 5 та адабий-мемориал, 7 та бадиий, 1 та табиий-илмий музейлардир. Шу билан бирга Самарканда Давлат музей-курикхонас и, Бухорода Давлат музей-курикхонаси, Хивада «Ичон-Калъа» давлат музей-курикхоналари фаолият курсатмокда. 1999 йилги. маълумотларга кура, республикамиздаги музейлар фондида 1305786 экспонат сакланмокда. Биргина 1999 йилда уларнинг асосий фондига 7544 та экспонат кабул килинди. Шу йилнинг узида барча музейларга 1655400 киши ташриф буюрди . Узбекистон хукумати халкимизнинг у миллий узлигини ан-глаш жараёниии янада жадаллаштиришни эътиборга олиб, 1994 йил 23 декабрда Узбекистан Республикаси Вазирлар Махкамаси «Республика музейлари фаолиятини яхшилаш чора-тадбирлари туғрисида»ги, 1999 йил 5 декабрда эся «Музейлар фаолиятини куллаб-кувватлаш масалалари тугрисида»ги карорларни эълон килди. Ўзбекистон Республикаси Президентининг 1998 йил 12 январдаги «Музейлар фаолиятини тубдан яхшилаш ва такомиллаштириш тўғрисидаги фармони эса музейлар ингада тубдан бурилиш ясади. Унга биноан барча турдаги музейлар фаолиятини мувофиклаштириш, куллаб-кувватлаш ва уларга зарур шашй-услубий ёрдам курсатишни таъминлаш максадида Маданият ишлари вазирлиги кршида «Узбекмузей» жалғармаси ташкил этидди, узбек инглиз, рус тилларида чоп этиладиган илмий-амалий, маънавий-маърифий, рангли «Мозийдан садо» журнали таъсис этилди. Курилган барча тадбирлар натижасида музейларнинг ижтимоий-маданий ахамияти анча ортди, уларнинг узбек халки миллий узлигини англаш жараёнидаги роли кучайди. Музейларга эътибор хорижлик фукароларнинг Узбекистонга, унинг бой ва кадимий маданиятига болтан кизикишини оширди. Истиклол ўзбек халқига ўз миллий адабиётини кайтариб берди. Коммунистик мафкуранинг жарчисига айланган «совет адабиёти» вайронлари ўрнига пайдо бўлган ўзбек миллий адабиёти тезликда ўзининг қаддини кўтарди, партиявийлик синфийлик каби хатто методологик асослардан воз кечила бошланди. Мумтоз адабиётга муносабатда диний адабиёт, феодал-клерикал адабиёт, сарой адабиёти дейилган тушунча ва бир миллат адабиётини реакцион ва прогрессив деб иккига бўлиб ўрганишдек хатто назарий чеклашларнинг даф этилиши миллий адабиётнинг холисона бахоланишига имкон яратди. Диний манбаларнинг, жадид адабиётинииг сиёсий-мафкуравий ақидаларсиз урганилишига нисбатан булган муно-сабатнинг ижобий хал этилиши жамиятни маънавий жщатдан баркарорлаштиришга шарт-шароитлар яратди. Шундай килиб, мустақиллик Ўзбекистон маънавий хаётини барқарорлаштириш учун замин яратди, маънавий- маърифий ходисаларга муносабатни узгартирди. Истиклол туфайли маънавий турмушимиздаги куплаб муаммолар хал этила боштанди. Курилаётган демократик хукукий, инсонпарвар жалмият, бозор муносабатларига угиш, жахон хамжамияти билан мафкуравий тазйикларсиз халкаро хамкорлик килиш имконияти Узбекистон ма-даниягини халклил килди. Ўзбекистон, ўзбек халқининг дунёдаги ўзига хос ва мос ўрни борлиги, унинг жахон цивилизациясига қўшган бебахо хиссасининг эътироф этилиши туфайли маънавий хаётнинг гуллаб-яшаши учун мустахкам замин яратилди. | |
Просмотров: 1200 | |
Всего комментариев: 0 | |