Главная » Статьи » Madaniyat va sa'nat

Таълим тараққиёти, унинг узига хос хусусиятлари.

 

 

Инсоният тарихида уз ижтимоий ахамияти жихатдан алохида эътиборга лойик холатлар, кадриятлар мавжудки, булар у ёки бу миллат, элат, халкнинг мавжудлик белгиси, тараққиёт мезони сифатида бахоланиши мумкин. Миллат мавжудлигининг ана шундай мухим белгиларидан бири таълим тизими хамда юкори малакали мугахассис кадрлар тайёрлаш масаласидир.

Дархакикат, таълим тизими демократик тамойиллар билан уйгунлашган, унинг инсонпарвар жамият барпо этиш каби зарур ижтимоий эхтиёж талабларига жавоб бергандагина у уз ол-дига куйган буюк максад — баркамол авлодни тарбиялаш ва шакллантириш вазифасини адо этиши мумкин.

Коммунистик «назария» томонидан таълим тизимига куйилган асосий максад - жамият аъзоларини мафкуравий кулликка, итоаткорликка мажбур калишдан бошка нарса эмасди. Мафкуравий бикиклик эркин фикр юритишдан иборат (шахc дахлсизлиги, демократик тамойилларга беписандлик би­лан муносабатда булиш каби иллатлар кишиларда ижтимоий пассивлик холатини юзага келтирди).

Буларнинг бариси Узбекистон мустакиллигининг дастлабки давриданок барча сохаларда булгани каби таълим тизимида хам чукур узгарипшарни амалга оширишга, туб ислохатларни утказишга ундади. Истиқлол мамлакат фукароларида эркин фиколашга болтан ижтимоий эхтиёжни уйготди.

Мафкуравий кулликдан холи равишда, мамлакат ва халк манфаатларига мос тарзда фаолият курсатишга интилиш хиссиётини  бемалол,   эмин-эркин  руёбга  чикариш  Узбекистон  фукаролари дунёкарашида янгиликка ташналик кайфиятини пайдо килди. Бу масала айникса, янги тайёрланиши, шаклланиши лозим булган мутахассис кадрларга нисбатан муносабатни узгартириб юборди. Истиклолнинг дастлабки даврлариданок мамлакат хукумати мавжуд таълим тизимида туб ислохатларни утказишга алохдца ахамият беришга киршпшни лозимлигини англаб етди. Мамлакат Президенти таъкидлаганидек «олдимизга куйган энг эзгу максадларимиз билан узвий богланган бугунги кундаги яна бир гоятда қолзарб масала - кадрлар тайёрлаш миллий дастурини амалга ошириш, бу борада бошланган ишларимизни давом эттириш ва кучайтириш бундан буен хам биз учун устивор вазифа булиб колди.

Хуш, юкорида кайд этилган холатлардан ташкари, яна кандай сабаблар таълим тизимида туб ислохотларни утказишга ундади? Булар, кадрлар тайёрлаш тизимининг демократик узгаришлар ва бозор ислохотлари талабларига мувофик эмаслиги, укув жараёнининг моддий-техника ва ахборот базаси етарли эмаслиги, юкори малакали педагог кадрларнинг етишмаслиги, сифатли укув-услубий ва илмий адабиёт хамда дидак­тик материалларнинг камлиги таълим тизими, фан ва ишлаб чикариш уртасида пухта узаро хамкорлик ва Узаро фойдали интеграциянинг йуқтиги кабилардир.

Буларнинг бариси таълим тизимини зудлик билан ислох этишни, мазкур сохани чукур инсонпарварлаштиришни талаб этарди. Туғгри, 1992 йил июлида кабул килинган «Таълим туғрисида»ги конун ва давлатимизнинг шу асосдаги таълим-тарбия сиёсати ишдаб чикилган эди. Унда умумий таълим куйидаги боскимлар буйича амалга оширилади:

I боскич - бошлангич таълим (1-4 синф);        

II боскич - асосий (таянч) мактаб (4-9 синф);

III боскич — юкори урта мактаб (10-11 синф);

10-11 синфлар ихтисослашган булиб, укувчиларни олий укув юртларига тайёрлашга хизмат кила бошлади.

Таъкидлаш лозимки, хамдустлик мамлакатлари орасида биринчи булиб республикамизда «Таълим тугрисидаги конуннинг кабул катанганлити, «Мактабгача тарбия», «Умумий унга таълим*, «Мактабдан ва синфдан ташкари тарбиявий ишлар»,  «Ёшлар сиёсатига оид» каби катор концегщиялар ва дастурлар яратилганлигини, давлат таълим тизими жахон амалиёти талаб-ларига мувофик келиши учун хорижий давлатлардаги илгор тажрибаларнинг урганилаётганлиги ва шу аснода 20 дан ортик йуналишлар, фанлар буйича стандартлар лойихали тайёрланди.

1993-94 укув йилида барча вштоятлар, Тоглкент шахри ва Коракалпогистон Республикаси мактаблари укувчилари билимларини текшириш юзасидан уткаэилган тест сидювлари куйидаги натижаларни курсатди. Ушбу синовга 70 та туман ва шахарларнинг 400 дан ортик мактабларнинг укувчилари жалб этилди. 9-синфларда кимё ва адабиёт фанларидан тест синови утказилди.Якунлар куйидаги меъёрда бахоланди: 90 фоиздан ор­тик тугри бажарганларга «5» бахо, 80 фоиздан камига «4 бахо, 60 фоизидан ортигага эса «3» бахо.

Мазкур синовлар натижалари укувчиларнинг гуманитар йуналишдаги фанлар буйича чукур билим олаётганликларини курсатди. Масалан, адабиёт фани буйича таянч мактабларининг 10186 укувчисидан 1275 таси 90%дан ортик вазифаларни, 2552 укувчи 80%дан ортик вазифаларни бажардилар, яъни укувчиларнинг туртдан уч кисми фанни яхши ва аъло бахоларга узлаштирганликларини намойш этдилар.

Истиклол йилларида умумгаълим мактабларида она тилини укитишга мухим эътиборнинг каратилиши ва «Давлат тили хакида»ги Конунни бажариш юзасидан олиб борилган ишлар таълим-тарбия жараёнининг сифатини янада ошишига сабаб булди. Укиш узбек тилида олиб бориладиган мактабларда она тили ва адабиётига ажратилган соатлар хажми купайиб, 2720 соатга етди.Укиш рус тилларида олиб бориладиган мактаб­ларда эса узбек тили фанига ажратилган соатлар 544 соат урнига 1020 соатга етди. Булар укувчиларда миллий узлигини англаш хиссини кучайтирди, уз улкасига, тарихига кизикишини ва уз Ватанининг гуллаб-яшнаши йулида фаолият курсатиш хиссини уйготди.Умуман,    1992 йидда  кдбул   катинган   «Таълим  тугрисида»ги Конун Узбекистонда таълим тизимини ислох килиш маълум рол уинади. Мазкур хужжат шуролар мустабид тизими давридан «мерос» булиб колган, коммунистик мафкурага хизмат килувчи мафкуравий кучни бартараф этищда алохида ахамият касб этди, жахон андозаларига мос тизим яратилишида дастлабки кадам булди.

Бирок кайд этиш жоизки, мазкур хужжат Узбекистоннинг янги шароитдаги вазифаларига тулик жавоб бера олмас эди. Шунинг учун хам Узбекистан хукумати таълим тизимини тулик ислох этишга кодир хужжатларни кабул килишга эътиборни ку­чайтирди ва бу борада бот ислохогчилик йулини уинади. Узбекистон Республикаси Олий Мажлиси IX сессиясида тамо-мила янги, сифат жихатдан мукаммал «Таълим тугрисида»ги Конун ва Кадрлар тайёрлаш миллий дастурини ишлаб чикди.

Мамлакат Президенти юкорида кайд этилган хужжатларни кабул килишга унхаётган омилларни эътиборга олган холда куйидаги фикрни баён этди. Биринчидан, биз эски шуролар замонидан колган таълим-тарбия тизимига хос мафкуравий Карашлардан ва саркитлардан хали-бери тулик кутулганимиз йуқ. Иккинчидан, барча амалдаги узгарипглар ва тадбирлар, асосан юзаки булиб, таълим-тарбия ва укув жараёнларининг таркибини, боскичларини бир-бири билан узвий боглаш, яъни узлуксиз таълим-тарбия тизимини гашкил қаниш одаммоларини ечиб берган эмас.

Учинчидан, бизнинг амалдаги таълим-тарбия тизимимиз бугунги кун замонавий, тараккий топган демократик давлатлар талабларига жавоб бера олмаслиги куп жойларда яққол куринмокда33. Мазкур мулохазалар янги хужжатлар кабул килингунгача булган даврдаги таълим тизимининг чекланганлигидан яққол далил беғарди.      

«Таълим тугрисида”ги Конуннинг энг илгор жихатларидан бири — унда таълим сохасидаги давлат сиесатининг асосии тамойилларининг баён этилиши булди. Улар куйидагилардан иборат эди:     

- таълим ва тарбиянинг инсонпарвар, демократик характерда эканлига;       

- умумий урта, шунингдек урта махсус, касб-хунар таълимининг мажбурийлиги;       

- таълимнинг узлуксизлиги ва изчиллиги; 

- урта-махсус, касб-хунар таълимининг йуналишини: акаде­мик лицейда ёки касб-хунар коллежида укишни танлашнинг ихтиёрийлиги;

- таълим тизимининг дунёвий характерда эканлиги;

- давлат таълим стаддартлари доирасида таълим о.чишнинг хамма учун очиклиги;

- таълим дастурини танлашга ягона ва табакалаштирилган ёндошув;

- билимли булишни ва истеъдодни ғарбатлантириш;

- таълим тизимида давлат ва жамоат бошкарувини уйгунлаштириш.

Масалага бундай тарзда ёндошув таълимнинг мамлакатда курилаётган демократии хукукий, инсонпарвар жамият талабларига тулик жавоб бериши, унинг миллий ва умуминсоний кадриятларга содиклигидан гувохдир. Шу билан бирга, умумий урта таълим, урта махсус, касб-хунар таълими, олий таълим, олий укув юртидан кейинга таълим, кадрлар малакасини оши­риш ва уларни кайта тайёрлаш, макгабдан тапщари таълим турларига асос солинди, мавжудларини такомиллаштириш йуллари ишлаб чикилди.

Мамлакатимиз рахбариятининг таълим-тарбия сохасида шу даражада катта эътибор бериши бежиз эмасдир. Гап шунхақи, мамлакатимиз ахолисининг аксарият купчилиги ёшлар, усмирлардан иборат булиб, улар уз келажакларини айнан билим олиш билан боглагандирлар. Хусусан, хозирда Узбекистонда 9,5 мингга якин умумтаълим мактаблари, гимназиялар, лицейлар, коллежлар, 300 га якин урта махсус муассасалар, 65 та олий укув юртлари булиб, улардан 600 мингдан ортик турли ма-лакадаги педагоглар мехнат килади.

Сунгги йилларда миллий мактаблар тизимини яратши борасидаги ишларнинг таркибий кисми сифатида республикамизда яшаёттан ва озчиликни ташкил этган (мамлакатлар) миллатлар фарзандлари таълим-тарбиясига хам эътибор кучайтирилди. Узбекистонда 2,5 мингдан ортик укувчиси булган 50 га якин крим-татар мактаби, 130 та укувчисига эга булган 2 та немис мактаби, 2400 га якин укувчисига эга булган 24 та корейс мак­таби, 4 та уйгур, 1 дан курдлар, яхудийлар мактаблари фаолият курсатмокдалар. Бундан ташкари, 9 мингдан ортик козок фар­зандлари, 3000 мингдан ортик тожик фарзандлари, 1 мингдан  ортик киргиз фарзандлари ва 1,5 мингга якин туркман фарзанд­лари хам уз тилларида таълим-тарбия ола бошладилар34.

'Узбекисгон хукумати истиқлол талабларига жавоб бера оладиган иктидорли ёшларни ташшб олиш, у;шрга фан йулидаги сук>1окшрни шараф билан босиб утиш борасида хам ишларни амалга оширмокда. «Умид» жамгармасининг Узбекистон Прези­дента томонидан таъсис этилишини шу маънода тушуниш лозим. Жамгарма Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 1997 йил 13 январ Қарорша мувофик шп бошлади.

Маълумки, мамлакатимизда тарихий туб узгаришларни му-ваффакиятли уткаэиш, ижтимоий-сиёсий, маънавий-иктисодий ислохотларни амалга ошириш учун жахон андозалари даражаси-да билим олган истеъдодли, рухан баркамол ёш миллий кадрлар зарурдир. «Умид» жамгармасининг уз олдига кугтган энг катта максади хам халк хужалигининг нуфузли тармокдарини юкори малакали мутахассислар билан таълшнлашдан иборат булди. Хозирги кунда Узбекистонлик талабалар уз танлаган ихтисос-ликлари буйича АКШ, Буюк Британия, Германия ва Япониянинг жахонга машхур олий укув юртларига муваффакият билан шугулланмокдалар,

«Таълим тугрисидаги конун, кадрлар тайёрлашнинг миллий дастури жамиятни маънавий жихатдан баркарорлаштириш жуда катта вазифаларни бажармокда, ёшларда Ватанга, миллатга мехр-мухаббат хиссини сингдирищда, жахон андозаларига мос фаоли­ят курсатишда мухим омил булмокда. Шу билан бирга, янги таълим-тарбия дастури ёшларда мафкуравий эътикодни мустахкамлащда, миллий гоя ва миллий мафкура мохиятини англащда алохдла ахамиятлидир, зеро, мафкуравии таъсирлар салбий окибатларга олиб келмаслиги учун ёшларимизнинг иймон-эътикодини мустахкамлаш, иродасини бакувват килиш, уларни уз мустакил фикрига эга булган баркамол инсонлар этиб тарбиялаш жуда зарурдир. И Каримов кайд этганидек энг мухим вазифа «уларнинг тафаккурида узлигини унугмаслик ота-боболарнинг мукаддас кадриятларини асраб-авайлаш ва хурмат килиш фазилатини карор топтириш, уларнинг мен узбек фарзандиман, деб гурур ва ифтихор билан яшашига эришищдир».  

Категория: Madaniyat va sa'nat | Добавил: azizjon_ibragimov (02.06.2016)
Просмотров: 1870 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
avatar