Главная » Статьи » Madaniyat va sa'nat |
Zamonaviy madaniyatni texnikaviy, texnika xukmdorligi, dunyoviy-elektron yoki axborot madaniyati deb ataydilar. Bunday munosabat hozirgi madaniyatda fan va texnikaning o’rni muhimligini ko’rsatadi. “Zamonaviy” yoki “Yangi” fan antik yoki o’rta asrdagi fandan tubdan farq qiladi. Agar, ilgarilari fan duyoni asl holda, unga dahlsiz o’rgangan bo’lsa, endi esa, fan bilish, yaratish, ixtiro, loyiha tu zish kabi jarayonlarni mujassamlashtirib “inson idroki yordamida hal bo’ladigan muammolarga e’tiborini jalb qilmoqda”. Hozirgi fanning jo’shqin qiyofasi mana shundan iborat. Haqiqatni anglashga urinish o’rniga insonning qiziqish va extiyojlari mos keluvchi aniq imkoniyatlarni hisobga olish harakati uchun bo’lmoqda. Fan va madaniyatdagi yangi yo’nalish shakllanishining boshlanishi Uyg’onish davri bilan bog’liq. (XIV-XVI) Uyg’onish-Yevropa madaniyati taraqqiyotidagi muhim davr bo’lib, davriy jihatdan o’rta asrlarga mansub. Biroq, bu davr mutlaqo yangi madaniyat bosqichini ochdi. Shaxarlar ko’payishi, Yevropada ichki va tashqi savdoning vujudga kelishi, hunarmandchilikning rivojlanishi Yevropa madaniyatida yangi yo’nalishlarni paydo bo’lishiga olib keldi. Antik davr merosini o’rganish yangi falsafiy yo’nalishlar paydo bo’lishiga turtki bo’lib inson va tabiatning o’zaro munosabatlarida mutlaqo o’zgacha andoza shaklandi. Jamiyatdagi shaharliklar orqasida “gumanizm” deb nomlanuvchi yangi g’oya shakllandi. Bu nom inson haqidagi yangi dunyoviy fandan kelib chiqqan bo’lib, ilgarigi “ilohiyat haqidagi fanni” asta sekin siqib chiqardi. Insonparvarlik g’oyasi quyidagi xususiyatlarga ega: 1.Тabiat qonunlarini -”tabiiy-muvofiq“ tamoyili asosda tushuntirishga asoslanish; 2. Insonni muammolar markazi qilib olish (antropotsentrizm) - insonga tabiatning toji sifatida qarash; 3. Aqliy tafakkur (Ratsionalizm)-inson idrok va zakovat orqali atrof muhitni, o’z-o’zini biladi deb xisoblash; Insonparvar lik g’oyalarining rivojlanishi dunyo va insonning diniy konsepsiyasi buzilishiga va XVIII asrda inson shaxsining o’zini qadrlash haqidagi ta’limot paydo bo’lishiga olib keldi. Gumanistlar o’z ta’limotining ishonch mezoni deb empriktajriba va ratsionallikni xisobladi. Bu xulosa u larni cherkovni Reformatsiya qilish (M.Lyuter, J. Kalvin), utopik sotsializm Т. Mor, Т. Kampanella) va ijtimoiy progmatizm (N. Makkiavelli) kabi g’oyalarni nazariy asoslashga olib keldi. Uyg’onish davri gumanistlari dunyo va inson paydo bo’lishida ilohiy g’oyalarni butunlay inkor qilmadi, balki olam doimiy va qat’iy qonunlarga muvofiq ravishda bunyodga kelishini tasdiqladilar. Antropotsentrizm, ratsionalizm, ssiyentizm-Uyg’onish davri madaniyati yaratgan asosiy qadriyatlar keyingi asrlar Yevropa madaniyati asosini belgiladi. Uning kengrivojlanishi natijasida XVIII asrda “ilmiy inqilob”, XVIII asrda Marifatparvarlik g’oyalarining tarqalishi va sanoat inqilobi boshlanishiga, nihoyat, XIX-XX asrlar davomida madaniyatning klassik texnikaviy shaklidagi yutuqlarga olib keldi. XVII asrda fan Yevropaliklar hayotiga, jamiyat ishlab chiqirishining barcha tizimlarini rivojlantirish va me’yorida faoliyat ko’rsatishning tabiiy va zururiy shirti bo’lib mahsus ij timoiy institut sifatida jadal kirib keldi. Davlat bu turdagi faoliyatning barcha qiyinchiliklarini o’zining zimmasiga oldi.Fanning shakllanishi va sekin asta jamiyat hayotiga muhim asos bo’lib kirishi yangi davr kishisining turmush tarzi, fikr yo’sini, tafovutli qiyofasi sifatida ritsionalizmning paydo bo’lishiga sabab bo’ldi. Ratsionalizmning keng ko’lamda namoyon bo’lishi XVIII asrdagi ma’rifatparvarlik harakati bilan bog’liq. Ma’rifatparvarlarning ratsionalistik yo’nalishi XVIII asrdagi ishlab chiqarishni tashkil qilish, davlatning ichki va tashqi siyosati, huquqiy institutlari va siyosiy partiyalarning shakllanishi, san’at taraqqiyotida ko’plab tamoyillarni belgilab berdi. Ma’rifatparvarlar Buyuk Fransuz inqilobining ideologlari hisoblanib, o’yg’onish davri gumanistlari boshlab bergan madaniy qadriyatlarni ulug’lash jarayonini nihoyasiga yetkazdi. XVIII asrda ilmiy bilim jamiyat ongini butunlay yangi sifat darajasiga ko’tardi. Fan insonning ma’naviy hayotiga, chuqur kirib borib uning madaniyatiga mazmun bag’ishladi. Kishilarning-tabaqaviy, milliy-irqiy yoki boshqa farqlaridan qat’iy nazar barcha uchun bir xil mohiyat kasb etdi. Yevropa va Shimoliy Amerikaning ko’plab mamlakatlarida XIX asrning o’rtalarida industrlashtirish yoki sanoat burilishi nihoyasiga yetdi. Ratsionalizm va utilitarizm (manfaatparastlik) ning madaniyatdagi belgilovchilik o’rni fan va texnika taraqqiyotiga yangi turtki berdi. Sivilizatsiya ning o’siishi dastlab makon va zamonga xo s kechdi: insonning ma’naviy dunyosi o’tmishning yangi xududi va yangi “qatlami”ni o’zlashtira boshladi. Bilishning maydoni chuqurlashdi va keng aydi. Biroq, shu bilan birga zamon va makonni yenguvchi yangi usullar ham paydo bo’ldi: inson yangi texn ika vositasida ulkan fazoviy vaqtni qisqa muddatda bosib o’tib, yer yuzining xoxlagan joyida bo’lishi mumkin. Dunyo yangi qiyofa kasb etdi.
| |
Просмотров: 1908 | |
Всего комментариев: 0 | |