Главная » Статьи » Madaniyat va sa'nat |
XIX asrda texnotsentrik dunyoqarash keng tarqalib, kishilar o’z hayotini ilmiy asosda qurishga urina boshladi. Injenerlik faoliyati tamoyillari tabiat va jamiyat hayotiga keng yoyildi. Insonning turmush jarayonidagi bunyodkorlik, tirikchilik tashvishlari o’rnini bundan buyon ixtirochilik, texnika ijodkorligi, ehtiyojlarni qondiruvchi texnika vositalari yaratish egalladi. Тabiat, inson, madaniyat kabi tushunchalar talqini sezilarli o’zgardi. Тabiat material va energiyaning bitmas tuganmas manbai, universal omborxonaga aylanib qoldi. Hatto, ta biat sirlarini o’ta chuqur anglash ham unga yaqinlashish degani emas, balki, aksincha qandaydir uzoq begonalikni, faqat texnik yondashuvni bildiradi. Insonning o’z tabiati sirlarini anglashga urinishi shunchalik qarama-qarshi natijalarga olib keladi. XIX asr insonga “koinot sardori”, “barcha narsalardan yuqori”, yorlig’ini beradi. Inson ko’proq “mexanik agregat”, “fizik kimyoviy unsurlar majmui”, “maymunga turdosh mahluq“, “turli mehnat qurollari tayyorlovchi Хomo faber” kabi sifatlar bilan atala boshlandi. Insonning o’z mexanizmi bo’lgani kabi, dunyo ham unga o’xshash ulkan mashina ishlab chiqaruvchi fabrikadir.Insonning o’zi o’rtacha mehnat unumdorligi o’lchamidagi madaniyat ijodkori. Maqsadga muvofiqlik, risoladachilik, me’yorlik insonni butunlay hayotini belgilab, uni o’rtacha, baravar qilib tanglashtiradi: maqsadlar baravarlashadi, umumhayotiy andoza, turmush tarzi qonuniylashdi, barchaning huquqi tenglashdi, ko’p sonli o’rta sinflar tenglashdi. Misli ko’rinmagan muvaffaqiyatlar ila ozodlikka erishdi, munosabat, did, odatdalar andozalashdi. Ommaviy madaniyat, hissiz, shaxssiz madaniyatlar davri keldi. Тexnika so’zining o’zi mahorat, san’atni anglatib, ishlab chiqarishga bog’liq yoki bog’liq bo’lmagan faoliyatni amalga oshirish uchun kishilar yaratgan vositalar yig’indisi uni belgilaydi yoki anglatadi. Insonlar jamiyati paydo bo’lishi bilan amalda texnika paydo bo’ldi, dastlabki kishining mehnat faoliyatida yordam beruvchi mehnat quroli sifatida keyin, har xil maqsadlarda ishlatiladigan texnikaning boshqa turlari vujudga keldi. Тexnikaning xususiyatlari shundaki: 1. Тexnika sun’iy ravishda kishilar tomonidan tabiatning o’zgarishi natijasida yaratilib, oqibatda oldindan yaralgan ideal andozalar moddiylikdan mujassamlanadi; 2. Тexnikaning ommaviy xususiyati - u avvalo, kishilarning amaliy extiyojlari bilan bog’liq bo’lib, shu ehtiyojlarni qodirishga xizmat qiladi; 3. Тexnikaning muhim parametrlaridan biri ratsionallik hisoblanadi, ma’lum jamiyat doirasida u yoki bu texnika qurilmasini ma’lum qadar tezroq ishlab chiqarishga mo’ljallanadi. Тexnika madaniyatning favqulotda hodisasi sifatida jamiyat va tabiat o’rtasidagi munosabatni ta’minlaydi, u ijtimoiy madaniyat jarayonining ajralmas tarkibiy qismidir. Тexnika tarqqiyoti insonning tabiat ustidan hukmronlik qilishida va uning imkoniyatlarini kengaytirdi, madaniy va ijtimoiy o’zgarishlarni muqarrar amalga oshiradi. Madaniyatda texnikaning o’rni xususida turlicha qarashlar mavjud. Yevropada XVIII -asr oxirlaridanoq texnikaning halokatli ta’siri haqida xabarlar tarqala boshladi. Тurli falsafa maktabining vakillari texnika sivilizatsiyasi, uning qattiq, “temr sur’ati”, beshafqat va axloqsizligini ta’kidlab, hayot, tabiat, insonga xurmatsizligini qattiq tanqid qila boshladilar. ular jamiyatda texnikada sig’inish, uni ilohiylashtirish holati sodir bo’layotganiga, texnika zamonaviy sivilizatsiyaning ofati bo’lajagiga o’z e’tiborlarini qaratdilar. Тexnikaning nazoratsiz taraqqiy etishi ekologik muammolarni tug’dirdi, harbiy sanoat komplekslarining keng rivojlanishiga sabab bo’lib, oqibatda insonni texnikaning ijro qismiga aylantirib qo’yadi. Agar nazoratchilarning bir qismi texnikaga pessimistiknazar bilan qarab, an’anaviy jamiyatga qaytishni yagona yo’l deb qarashayotgan bo’lsalar, boshqalari esa texnikaning agressivligi va murosasizligini ta’kidlab inson bunday sharoitda faqat bitta iloji bo’lgan usul bilan qarshi turishi mumkin, ya’ni kuchi yetganicha texnomadaniyatning parchalanishiga yordam berishi kerak deb hisoblaydilar. Biroq, barcha muammo texnikaga emas, balki insonning o’ziga bog’liq. Тexnika ahloqiy jihatdan mustaqil olam emas, uning majmui xususiyatida jamiyatning qadriyat tuzilmasi namoyon bo’ladi. “Тexnika inson” ziddiyatlarining bartaraf qilinishi yangi tipdagi insonning shakllanishiga bo’liq bo’lib, bu madaniyatdagi biosferik tamoyillarini xisobga oluvchi, tabiat va inson mun osabatlarini uyg’unlashtirishga harakat qiluvchi madaniyatning bosh muammolari oqilona hal qilishni ta’minlovchi sifatga ega bo’lgan yangi insondir. Insonning bu qadriyatlarga amal qilib, sifatli yangi iqtisodiy tip-”Hayot iqtisodini” yaratishga qodir bo’ladi. “Hayot iqtisodi” ilmiy-texnika taraqqiyoti yutuqlarini inkor etmagan holda na ishlab chiqarishda eng yuqori miqdoriy manfaatni, na biror kerakli joyda zarur miqdorlagi va zarur sifatdagi boylikni ko’zlab ish tutadi . L.Mamford yozishicha: “Bunday iqtisodiyot har qanda y tirik jon, har qanday jamoa uchun zarur bo’lgan xilma-xil boylik va kechinmaga ega bo’lishni taqozo qiladi, negaki tug’ilgandan to o’lgungacha uning individual hayoti shunday o’tsin”. Madaniyat dagi bosferik konsepsiya tarafdorlari insoniyat tarixida o’zlarining madaniyattasnifini tuzib, unda ta’kidlashlaricha insoniyatning ilk bosqichlarida madaniyatning turli hil biogelik ko’rinishlari mavjud bo’lgan, keyinchalik sun’iy ravishda “tabiat ustidan hukumronlik qilish” shioriga tayangan holda texnologik madaniyat yaratildi zamonaviy odamlar yerdagi ekologik qonunlarga asoslanib turmushi taqozo qiluvchi noogenik madaniyatga o’tadi. Ekologik madaniyat hozirgi zamon sivilizatsiyasining ahamiyatga molik belgilaridan biriga aylanib bormoqda. 1980 yilarda e’tiboran zamonamiz ilm-fani tobora ekologiyalashmoqda. Dastlabki paytlarda ekologiya hayvonot va o’simlik dunyosi ning atrof muhit bilan bog’liqlik aloqalarini tadqiq etgan bo’lsa, so’ngiroq bir butun tarzda Yerning ekotizmi, biotsenzi, biosferani o’rgana boshladi. 1970 yillardan ekologiya jamiyat hayotidagi jarayonlarni o’rganishga kirishdi. Insoniyat jamiyati bilan uni o’rab turgan tabiiy iqlimiy, sotsial-madaniy muhitning aloqadorligi muammolarini o’rganuvchi sotsial ekologiya shakllandi. Ekologiyaning tabiiy va sotsial muhiti inson uning genofondi, odamni bugungi olamga moslashish jarayoni xususiyatlarini tadqiq etuvchi mustaqil tarmog’i “inson ekologiyasi” vujudga keldi.Tabiiy va sotsial, tabiiy va sun’iy jarayonlarning o’zaro ta’sir aloqadorligini optimallashuvini ekologik madaniyatni boshlanishi” deb hisoblash mumkin. Bu insoniyat tomonidan tabiiy va sun’iy ikki tizimning teng huquqligini tan olishi demakdir. Ayniqsa bu qishloq ho’jalik sohasi uchun o’ta ahamiyat kasb etadi. Hozirgi zamon qishloq ho’jaligi uchun mahsuldorlik va tovar ishlab chiqarish hajmi asosiy trategik maqsad emas, gap ekologiya qonuniyatlariga muvofiq tabiiy resurslardan oqilona foydalanish, atrof muhitni asrashdan iborat. Sanoat ishlab chiqarish uchun ekologik qonunlar tabiat resurslariga tejamkorlik asosida yondashish imkoniyatini beruvchi texnika-texnologiyani yaratishdangina iborat bo’lmay, ayni paytda, insonning mavjudligi va yashash muhiti biosferani asrash, qayta tiklashdan iboratdir.
| |
Просмотров: 3011 | |
Всего комментариев: 0 | |